5 sätt att minska barns matslängande

Äta

Det är vi vuxna som är bäst på att slänga mat ofta helt i onödan pga att vi litar inte på våra sinnen och mest på datumstämplingen. Det finns givetvis fler orsaker till att mycket mat inte äts upp hos oss rika och privilegierade men vi behöver inte slösa bara för att vi kan. Vi kan faktiskt spara in pengar på att minska matslängandet och äta upp det istället.

 

Spara pengar & vara miljöschysst

En tredjedel av all mat som produceras i världen för människor går rakt i soporna. I Sverige och övriga höginkomstländer står hushållen för den största delen av matsvinnet. Du kan med några enkla tips ändra ditt slängbeteende och spara 30% av dina matkostnader, läs mer HÄR.

 

5visbarn

Fem tips om hur vi kan hjälpa barnen att slänga mindre mat får vi via webbsidan slangintematen.se

Minska barnens matsvinn – fem tips

1) Istället för att servera mjölk och flingor i en skål kan man använda ett glas eller en kopp. Det ger mindre portioner. Vill barnen ha mer är det bara att fylla på.

2) Använd mindre tallrikar så ser det ut som att det är mer på tallriken än det egentligen är.

3) Använd en glasskopa när du lägger upp potatismos, då ser det lite roligare ut – och mer aptitligt

4) Låt barnen lägga upp maten själva på sina tallrikar.

5) Kalla restmaten för roliga namn. Överraskningsgratäng (med rester från kylen), Muskelsmoothie (med spenat) och Favoritbuffé (restmiddag där alla får välja ut sin favorit bland resterna).

 

Hm. Är lite skeptisk till en del av tipsen. Tror att de kan funka bäst på barn i förskoleåldern. Här i mitt hus är det mellanstadiebarn och de är inte roade av skojiga namn på maträtter. Det är de för smarta för att luras av numera och dessutom blir de besvikna ifall det är något de vet vad de är men har ett meningslöst nytt namn. Nej det rådet går bort från min lista. Så jag tar med några råd från listan ovan men lägger till några andra också till denna:

Min lista på mindre matsvinn i barnfamiljen

  1. Barnen får vara med och laga maten – då äts det upp
  2. Laga lite mindre mängd mat än du tror det behövs – blir alltid över ändå. Ifall det tar slut bättra på med hårdbrödsmacka och en morot.
  3. Låt barnen vara med och planera vad som ska ätas – då får de känna att det är deras mat och inte något som vi vuxna tycker de ska äta.
  4. Låt barnen själva lägga upp på tallriken, bra att lära sig vettiga portioner redan i unga år så det vet vad de orkar äta upp.
  5. Ha en skål med fruktbitar och grönsaksbitar på bordet medan du lagar så äts det gröna upp även om du har barn som sällan äter grönsaker till själva varmrätten. Du får då mindre grönsaker att trolla med sedan i en blandsallad som du är den enda som äter av ändå…

 

Ja så tror jag det funkar bättre hemma hos oss i alla fall. För nyckeln till att förstå vikten av att inte slänga maten består mycket i att se och känna vilket jobb som läggs ner på att skapa måltiderna och då förstår de ofta bättre varför de ska äta upp det som de tar för sig av. Det gäller nog lite äldre barn som kan ta del av förberedelser, matlagning och disk och städning.

Allra bäst är att vi vuxna är bra förebilder och visar barnen att vi inte slänger mat så då blir det ett naturligt val i vardagen. Vi i vår familj har ju hund och kompost så om det blir rester som ingen äter upp får vi hjälp med att ta hand om dem…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Föregående story
Nästa story

You Might Also Like