Havre till frukost mumms

Äta
havre till frukost nyttigt

Havregrynsgröt är en klassiker som frukost och nog har vi vetat att det är nyttigt för magen är nöjd länge efter den starten, i alla fall min. Hur kommer det sig att havre och havregrynsgröt är så bra då som mat?

Ja det tänkte jag ta reda på så nyfiken som jag är så här kommer en sammanfattning om havrens nyttigheter…

Tråkigt – ensidigt – meningslöst – nejdå havregryn är rena rama miraklet :)

havre till frukost nyttigt

3 goda anledningar att äta havre

  1. Mätt länge av havregrynsgröt
  2. Skyddar hjärtat och kärlen
  3. Billigt – en portion gröt kostar bara några kronor

 

Mätt länge: Havregryn har enligt vissa tester visat sig vara dubbelt så mättande som andra vanliga frukostingredienser, som musli och vitt bröd. Havre innehåller protein som gör att vi håller oss mätta och fibrerna ger matsmältningen något att göra och håller sig lugn och nöjd. Grovmalda havregryn är att föredra om man ska bli riktigt mätt. Då får tänderna och mag-tarmsystemets enzymer jobba lite mer för att smälta grynen. 100 g havregryn räcker för att täcka en tredjedel av dagsbehovet av fibrer vilket ju är bra.

Skyddar hjärtat: Havreprodukter innehåller betaglukan, en speciell fiber som binder farliga fetter och därför hjälper till att sänka kolesterolvärdet i kroppen. Åsså innehåller havre även lignaner en växtkemikalie som också hjälper ditt hjärta.

Billigt: Du behöver bara 1 dl havregryn för en portion gröt och det får du många av från en påse havregryn och en påse är förhållandevis billig i jämförelse med andra frukostingredienser.

 

Havregrynsgröt  –  klassisk eller tillpiffad?

Den klassiska havregrynsgröten är vatten, havregryn och salt som kokas till en gröt i kastrull eller i mikrovågsugn. Recept hittar du oftast på varje havregrynspaket. Hur kan du piffa till den gröten då?

Aktiv träning tipsar om den optimala havregrynsgrötens tillagning och tillbehör:

Bästa tillagningen: Blötlägg havregrynen tillsammans med lite krossad råg över natten och koka sedan ihop dem till en gröt. I samband med att havregrynen blötläggs görs olika enzymer verksamma som kan tas upp av kroppen, vilket är bra för både matsmältning och smak. Det frigörs också mineraler som annars skulle vara bundet i skal och grodd av ämnet fytinsyra.

Bästa tillbehören: Havregrynsgröt saknar naturlig sötma och därför kan det vara frestande att hälla en sked socker över. Det är dock mycket nyttigare att söta gröten med russin eller ett färskt äpple skuret i tärningar. Då tillförs också en stor portion stärkande antioxidanter till måltiden.

Släng på några blåbär på gröten så har du fått med ännu en så kallad supermat – blåbär är krutbär och nyttiga i varje liten blå bit du får i dig!

 

Baka bröd med havre

Ett bra tillbehör till en grötfrukost är en macka och varför inte med ett bröd bakat på havre.

Långpannebröd från Niinis blogg. Det är så praktiskt med långpannebröd och detta receptinlägg har så fina bilder och är lätt att följa!

 

Så efter en stärkande frukost så står du dig lätt fram till lunch!

Du kan även fräscha upp dig med en ansiktsmask med havre så har du fått värsta kickstarten på denna dag!

-Vad har du för favoriter bland brödrecept då?

Berätta gärna för jag är så i behov av nya att testa!

Källor

Allt om mat

Aktiv träning

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Föregående story
Nästa story

You Might Also Like