Matkräsna barn & oroliga föräldrar

Äta
matkräsna barn och oroliga föräldrar

I min familj är vi en blandning av matkräsna ätare och allätare. Vi har våra olika önskemål och saker vi hänger upp oss på vilket är vanligt i alla familjer, par eller släkter. Den som äter minst en dag kan äta mest en annan. En sak som jag oroat mig över lite är hur matkräsna vi är och om det kan ge problem i framtiden för barnen. Vi vuxna har haft lite olika sätt att hantera kräsenheten och nu har jag letat reda på några råd i ämnet som ni får ta del av.

 

matkräsna barn och oroliga föräldrar

Mat kan vara ett mycket känsligt och hett ämne för föräldrar, vi är bra på att fördöma andras och egna försök till kosthållning och vill visa oss duktiga. Alltid finns det någon produkt eller livsmedel som är farligt eller nyttigt som vi ska använda eller undvika. Det kan vara svårt att hinna svänga från riskaka till chiafrön i sina försök att göra rätt. Måltider kan utvecklas till rena rama maktkamper om vem som ska äta vad och hur mycket. Vi vill väl men gör ofta en omväg i onödan för att ge våra barn ett vettig kost.

 

Vilken metod är då den bästa för att få matro och vad ska man tänka på för att den ska fungera?

 Den bästa metoden är att erbjuda en varierad kostregelbundna tider. Utöver det får du här några gyllene regler:
 1. Håll måltidssituationen lugn och harmonisk.
 2. Bordsskick är inte lika viktigt som goda matvanor.
 3. Servera alltid grönsaker till maten.
 4. Ät själv av allt och beröm gärna kocken, även då det är du själv.
 5. Servera inga efterrätter till vardags, en bit knäckebröd efter maten gör att måltiden blir komplett. Brödet ska inte vara en muta, hot eller chans att äta sig mätt. Frukt efter maten kan vara alltför lockande.
 6. Låt inte barnet dricka sig mätt. Vatten är bästa måltidsdrycken.
 7. Då det gäller kommentarer om maten finns det några bra mantra som tål att upprepas på ett trevligt sätt och i allmänna ordalag:
 – Här äter vi all sorts mat eller Här försöker vi äta all sorts mat.
 – Här smakar vi på allt, så att vi lär oss vad det smakar.
 – Grönsaker är nyttigt.
 – Han behöver inte älska all mat, men man kan äta lite ändå. Annars blir man hungrig och trött.
 – Ät lite, så att du orkar leka sedan.
 Så småningom lär sig barnet att det inte finns några genvägar och kommer då att bli mer motiverat att äta den mat som serveras. Nu fortsätter utmaningen med att variera kosten och att laga hälsosam mat eftersom det är nu de goda matvanorna grundläggs. Intressant är att barn har en medfödd skepsis mot ny mat så kallad neofobi och det är viktigt att sakta hjälpa barnen ur den för att få upptäcka ofarliga samker och konsistenser.

 

5visbarn3

 

Så jag har nog gjort mig skyldig till några misstag – jag har ofta lagat den maten som barnen gillar bara för att de ska få något i sig och därmed gått miste om ett tillfälle att lära dem något nytt istället för den lätta vägen… men jag har också gjort flera saker rätt så till slut kanske det blir bra ändå… I vårt hushåll har vi en som äter lite och en som äter mycket så det som gäller är att servera nyttig mat som då slinker ner i bådas magar och inte luras till att ha godis och chips framme som knycker plats i magen för dem båda.

 

Så lycka till åt oss allihopa för att få en harmonisk och nyttig matstil!

Vill du läsa mer i ämnet tipsar jag om denna:

Sund nu – oroliga föräldrar kräsna barn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Föregående story
Nästa story

You Might Also Like