Söndagarnas inspiration kommer ett tag framåt att handla om att ha webbutik.
Det blir tankar, tips och guider till detta mystiska och roliga fenomen att sälja via nätet.
Jag har ju haft nätbutiken Floweret ett tag men är inte nöjd riktigt med utseende eller verktygen att sköta om butiken. Då började jag fundera på att göra om den eller göra en ny. I den vevan tänkte jag att jag kan ju skriva om det i bloggen och kanske inspirera och hjälpa andra som har samma funderingar. Till att börja går jag igenom mina erfarenheter och det jag vet om att driva butik via en redan existerande säljsida.
Vill du hänga med?
Då kör vi!
Del 1 – Butik hos butikgallerior typ epla.se eller etsy.com
Du kan ha en butik på nätet via en webbplats som hyr ut en sida till dig. Du har en egen presentationssida eller banner och kan gör den lite som du vill så den ser ut som att den är din. Du tar hand om dina varor och har en sida där du kan berätta om dig och dina varor och bilder på dina varor kan dyka upp på förstasidan om du har tur eller betalar för det.
Det är lite olika regler för hur du får betalt och hur du ska betala för att få ha dina saker på sidan men fördelen är att du bara behöver ladda upp bilder och beskriva dem och sedan låta huvudsidan sköta allt runt omkring.
De två sista är mer som anslagstavlor där du bara visar upp dina varor och ni får sköta kundkontakt själva.
Det här är ett bra sätt att prova dina varor – är det någon som vill köpa dem?
http://en.dawanda.com/ |
DaWanda
Tysk sida. Har bara testat, vet inte så mycket om den. Fick ett mail om att gå med så det gjorde jag men det verkar som om det är mest fart på den tyskspråkiga sidan och den engelska varianten är inte så aktiv.
Gratis att ha butik där, inga kostnader att lägga upp varor i din butik just nu i alla fall. Inom 7 dagar ska du få betalning av kund till ditt bankkonto eller paypal som du registererat hos Dawanda. Dawanda skickar dig en faktura när din kommissionsavgift har kommit upp över 5 euro. Månadsfaktura c:a 15 dagar efter din vara sålts.
Dawanda baseras på eurons valutakurser.
www.etsy.com |
Etsy
Amerikansk sida och mycket väl inarbetad och känd. Dock är risken stor att drunkna i det stora flödet av butiker där – det finns allt – så specialisera dig gärna för att sticka ut.
Gratis att ha butikplats men du betalar 20 cent per vara du lägger in i butiken. Det är 20 cent per styck, alltså per vara du lägger ut till försäljning inte per sorts vara – så om du lägger in varan halsduk och skriver in antal 2 så får du betala 40 cent. Säljer du en vara så får du betala 3,5% av varans pris i avgift också då ingår inte moms eller frakt i det priset.
Butiken går efter US dollar valuta kurs.
Du får faktura en månad ungefär efter inläggning av vara.
Signerat
Du betalar en startkostnad på 350:- och en månadskostnad på 35:- för att komma igång. När du säljer en vara betalar du 25% i provision på varan.
Kan tyckas dyrt men du får rätt mycket valuta för pengarna. Signerat är en välbesökt sida och har du bra grejer så hittar kunden dig lätt där. Dock är det som etsy viktigt att profilera sig och sticka ut för att nå fler kunder. Signerat har hand om betalning och kundkontakt medan du sköter att leverera i tid och håller din butik uppdaterad.
Jag var med ett tag men jag hade för liten volym av varor att sälja för att det skulle löna sig. Du får sätta dig och räkna på vad du får ut av det innan du slänger dig in i signerat vilket också ger den en bra kvalitet eftersom säljarna är noga och satsar…
epla.se |
Epla
Epla är norskt och finns ursprungligen i norge med adress www.epla.no men har startat en svensk variant som heter epla.se.
Jag har haft butik där och sålt lite, känns som om den svenska sidan inte har nått upp till den norska sidans fart ännu utan det är mest andra butiksägare som handlar där. Internshopping :)
Det kostar ingenting att öppna sin egen butik på Epla , och det kostar ingenting att lägga ut saker i butiken. Det är inte några förskottsavgifter – du betalar bara när du säljer något. Priset är 5 kronor per såld produkt + 5% av försäljningssumman.
Butiken är trevlig men lite trögt att få kunder att hitta dit. Tycker mycket om den norska sidan men den svenska tragglar ännu lite, känns som om den inte är lika varmt om hjärtat att sköta om som modersidan i grannlandet. Kan bli toppen om ett tag då den är inarbetad i marknaden.
Dessa två följande är mer som en digital anslagstavla där du får sätta upp en säljarlapp på.
Hemmagjort har jag inte testat, här är lite info från deras hemsida:
Medlemskapet är gratis och du får ställa ut obegränsat antal produkter i ett eget ”showroom”. Här får du möjligheten att skapa en personlig användarprofil och berätta om ditt designliv. Du får fritt länka till din egen webbplats, blogg, butik, företag eller förening.
Här sköter du och kunden all kontakt och betalning själva.
handgjordasaker.se |
Handgjorda saker har jag inte heller testat. Här kommer deras information till dig som funderar på att öppna butik där:
Alla köp på Handgjordasaker.se görs genom en överenskommelse mellan dig och köparen. Du blir kontaktad av köparen via e-post eller telefon. Handgjordasaker.se erbjuder tre typer av medlemskap:
3 månader för 199:-
6 månader för 299:-
12 månader för 499:- (Du sparar 99:-)
De tar alltså inte hand om betalningen alls på sidan utan det får du och kunden sköta själva.
HA VAROR FOLK VILL KÖPA
Det finns nog fler gallerior att ansluta sig till på nätet men som i allt annat så gäller det att ha god framförhållning, planera och marknadsföra sin butik för att lyckas. Viktigast är att ha varor som kunderna vill ha – kan kännas solklart men det kan ibland bli som en egennytta i att ha butik – att det är kul och så glömmer du bort det viktiga – att sälja saker folk vill ha…
PRISSÄTT HÖGRE
Ett vanligt fel är att ta för lite betalt. Du ska tänka på moms (25%) på alla avgifter, på frakten, på emballaget att packa varan i, ditt arbete med varan – ta betalt för ditt jobb och så vidare.
Så oftast vill kunderna känna att de köper en vara med kvalitet inte en billig skitsak, då kan ett högt pris snarare öka försäljningen än stoppa den. Vill de handla billigt går de till Rusta vill de ha kvalitet och fina saker går de till dig – eller?
SVARA SNABBT
Svara på mail snabbt och meddela tydligt i din butik hur lång tid det tar att få dina varor. Skriv om de finns färdiga direkt eller om de görs när beställningen läggs. Var mycket tydlig det kan lätt bli missförstånd annars.
Nästa söndag skriver jag om:
DEL 2: DRIVA DIN EGEN BUTIK
hur du startar egen butik under eget namn – köper eller hyr en butik eller pysslar ihop dig din egen…