Skriv om dig själv och må bättre

Organisera, Personlig utveckling
attskrivaom

Vill du må bättre och slippa snurrande tankar hela dagen?

Skrev du i en dagbok när du var yngre?

Det gjorde jag och ibland gör jag det nu med. Nu har jag märkt att jag mår bättre då jag skriver av mig och mina tankar får ramla på plats och det blir lite mer ordning på både kropp och själ av det hela. Då jag läser in mig lite på det så upptäcker jag att det är fler som upplever skrivande som en rofylld och helande sysselsättning. Det finns dessutom forskning på området som har hittat samband mellan bättre mental hälsa och skrivande.

 

‘I hear and I forget, I see and I remember, I write and I understand.’  Kinesiskt Proverb

 

Du tänker att du inte längre kan skriva eller har glömt hur du ska göra – nejdå ingen fara. Idag får du 31 startpunkter att börja utifrån som garanterat får dig att vilja skriva några rader. Du behöver inte skriva en roman. Det räcker med några minuter varje dag för att få igång vanan.

Varför vänta – vi sätter igång nu! Att skriva.

 

skrivamedpenna

 Minst fem anledningar till att skriva

Syftet med att skriva kan handla om en önskan att bli läst, att det är ens jobb att skriva för att bli läst. Journalister, författare, bloggare – ja det är många skrivande människor som önskar att få sina texter lästa. Det behöver inte betyda att det DU skriver måste bli läst av andra än dig själv. Ditt skrivande kan vara för dig själv – helt egoistiskt.

Vilket syfte kan då en text ha ifall du är den enda som ska få ta del av den?

Det finns massor av anledningar till att skriva dagbok eller en liten text då och då. Här får du fem av dem:

 

femgoda

Bearbeta

Genom att skriva ner något måste du tänka på det och få ner det på papper. Din hjärna måste bearbeta dina tankar och få dem till ord som går att skriva ner. Det som snurrar runt i huvudet blir mer på riktigt när det står på papper och du kan göra något åt det och sedan släppa det. Få ordning på snurret i huvudet genom att fästa det med skrivna ord.

Du kan skriva ner ett brev till någon du vill förlåta eller bestraffa. Beskriv vad som hände och vad du istället önskar skulle ha skett. Försök förstå den andres handlande och förlåt den. Skriv ner det, bränn upp det och gå vidare. En bra övning för att slippa bitterhet, ilska eller skam. Skriv ner, bearbeta och släpp det.

Öka självförtroendet

Skriv upp vad som händer under dina bästa dagar och återkom till dem då du har en mindre lyckad dag. Då får du en påminnelse om hur bra du kan vara och ser ljusare på tillvaron. När du erkänner dina bra egenskaper och beskriver hur du gör bra saker ger du dig chansen att uppleva det igen. Det blir en godispåse för ditt självförtroende.

Genom att skriva om något får du makten över det. Du är inte en av alla i handlingen utan du är den som sätter orden och väljer tonen. Du bestämmer. Det ger en känsla av att ha kontrollen och inte vara en vindflöjel.

Mer om det: Bli mentalt starkare i fem steg

Öva tacksamhet

Det är lätt att förbise små goda ting i ditt liv. Ha som vana att skriva tre saker varje dag som du känner dig tacksam för. Kan vara en god kopp kaffe, ett samtal med en vän eller att du hittat en bok du vill läsa. När du övar upp din tacksamhet så ser du mer och mer du kan vara glad över och ditt halvtomma glas blir mer halvfullt.

 

brevpapper

Reflektera

Livet bara rusar förbi. Dagarna går och de kan te sig likadana. Tre dagar till helgen, åtta till semestern, femton till lovet eller vad det nu är som du längtar till vill du gärna bara hoppa fram till. Stanna upp och reflektera över en liten dag. Skriv i dagboken om din dag. Vad har du gjort idag som får dig att komma närmare till dina önskningar och mål?  Det som kan tyckas vara en dag i mängden är en viktig dag. Det är din dag och den är lika viktig som varje minut du har. Reflektera över hur du använder din tid dagligen så ser du mönster du kanske missar och du kan vara på rätt eller fel spår.

Dokumentera

Så länge jag kan minnas är jag besatt av att dokumentera. Fotografier i scrapbookingalbum, dagböcker och kalendrar. Du får lov att bli nostalgisk och återuppleva samma dag för tre år sedan, jämföra och glädjas eller sörja. Du lämnar spår till dina barn eller vänner för framtiden, ger dem chans att förstå. Vi glömmer så lätt. Vad var det som hände förra midsommar? Var var vi? Det är en härlig känsla att återfå minnen med hjälp av några ord i en dagbok eller kalender. Det skänker glädje och kan bygga traditioner som binder ihop generationer.

 


Skriv dig fri – en tre dagars kurs via e-post – GRATIS

Vill du fördjupa dig i skrivandet så har du chansen att få en TRE DAGARS E-POSTKURS gratis här. Tanken med kursen är att rensa dina tankar, organisera dem och sedan skriva dig mot bättre mående. Anmäl dig här så får du första brevet på en gång, andra brevet imorgon och det sista i övermorgon. Du kan anmäla dig när du vill och göra kursen när du vill. Finns inget krav på närvaro – du bestämmer själv när, var och hur mycket…

Du får även mitt nyhetsbrev då du går med i kursen, vill du inte ha det är det enkelt att avprenumerera genom att klicka på en länk i nyhetsbrevet.


Starthjälp till att skriva

Är det svårt att komma igång har jag 31 startpunkter för dig att börja med. Du kan skriva om dem en och en per dag i en dagbok eller skriva tills du har tappat all ork. Du bestämmer.

31 saker att skriva om

  1. Vad är mest viktigt för dig?
  2. Om du ska belöna dig med något vad väljer du då?
  3. Skriv om en film som du gillar och gör dig glad
  4. Beskriv något som gör dig uppåt och på gott humör.
  5. Dags att beskriva något som oroar dig.
  6. Vad andra gör som får dig att bli imponerad.
  7. Skriv om en tid med förändring i ditt liv.
  8. Hur mår du idag?
  9. Vad tänker du på idag?
  10. Vilket år har varit ditt bästa hittills?
  11. Vem litar du på?
  12. Kommer du ihåg någon sång från barndomen?
  13. Vad har du på dig idag och varför?
  14. På vilket vis är du kreativ?
  15. Vad är den bästa delen av denna årstid?
  16. Skriv ett brev som du antingen skickar eller behåller.
  17. Jag brukar alltid…
  18. Gör en lista på saker du vill göra under nästa månad
  19. Formulera en fråga som behöver bli ställd. Till dig eller någon annan.
  20. Vad behöver du?
  21. Hur ser din låtlista ut nu?
  22. Vad inspirerar dig nu?
  23. Vad önskar du dig mindre av?
  24. Vad håller dig tillbaka?
  25. Beskriv ett litet steg mot dina drömmar.
  26. Skriv tre saker du vill ändra i ditt liv.
  27. Hur har du utvecklats förra månaden?
  28. Vad är det som du erbjuder världen?
  29. På vilket sätt kan du vila och slappna av?
  30. Din allra bästa ide denna vecka.
  31. Vilken bok läser du just nu?

 

Svårt att läsa – ladda men listan som PDF

Är du som jag – gillar att ha det på papper och kunna pricka av med en penna? Ladda hem listan med 31 förslag som PDF i BIBLIOTEKET. Du får lösenordet när du prenumererar på nyhetsbrevet i välkomstmailet (Du får det direkt efter att du godkänt att du vill ha nyhetsbrevet via e-posten som kommer till din brevlåda)

31sakerattskrivaom

 

Läkande kraft att skriva?

Hur skrivande ger positiva effekter på hälsan är ännu rätt okänt.  Det kan bero på att skrivandets påverkan är resultat av  många samband som kan vara svåra att riktigt bevisa i medicinsk forskning. Forskning om skrivande och dess påverkan på hälsan har kunnat visa sig ge effekt kring sjukdomar där stress antingen är en utlösande faktor eller att den kan påverka sjukdomsförloppet. Däremot har det hittills inte gått att se att skrivande har en påverkan på migrän, livsstilsrelaterade sjukdomar där alkohol, droger eller brist på motion har varit utlösande faktorer eller på patienter med kroniska lungsjukdomar.

Däremot kan forskningen ge det lugnande beskedet att skrivande inte är dåligt för hälsan…inte för någon.

Lustigt nog verkar den positiva effekten vara störst hos de som mest motsatt sig att skriva som metod att bli friskare. I öppen vård i Storbritannien har bäst effekt visat sig för de patienter som ansett att skrivandet har gett dem makten över sitt eget öde – en ökad tro på sig själva. De har haft svårt att uttrycka sina känslor men med hjälp av skrivandet har de fått ett verktyg att sätta upp mål och se hur de själva kan påverka sitt liv.

( Fakta från British Journal of general practice http://bjgp.org/content/62/605/661)

skrivamedcros

Även en kort stund ger effekt

”James Pennebaker är psykologiprofessor vid University of Texas i Austin och har forskat på skrivandets läkande kraft i över 20 år. Den forskning han gjort visar att fokuserat skrivande, även under en kort stund per dag, kan ha mängder av positiva effekter på allt från svårt sjuka människor till collegestudenter. Hans forskning fokuserar mycket på skrivandets läkande förmåga efter traumatiska händelser.

I sin bok Expressive Writing – words that heal uppmanar han läsaren att skriva om det som håller dig vaken om nätterna. Han menar att den abstrakta upplevelsen av mentalt eller emotionellt kaos genom det läkande skrivandet förvandlas till något som lättare går att överblicka, förstå och förhålla sig till.

Men hur gör man då? Går det bra att skriva om vad som helst? Hur länge? Hur ofta?

James Pennebakers grundinstruktioner är mycket enkla. Fyra dagar i rad uppmanas du att skriva fritt i 20 minuter om något som påverkat dig starkt emotionellt. Pennebaker menar dock att vi inte bör skriva om samma händelse mer än några veckor för att undvika att fastna i självömkan eller navelskåderi. Han påpekar också vikten av att inte börja skriva allt för snart efter händelsen utan först när du har lite perspektiv på den och det inte känns för överväldigande.

Effekterna har visat sig vara många, stora och även lite otippade. Inte bara det emotionella och psykologiska välbefinnandet påverkas utan även den fysiska hälsan. Personer som skriver om sina känslor upplever bland annat en förbättrad hälsa överlag, går mer sällan till läkaren och får till och med förändringar i immunförsvaret. Även praktiskt påverkas vi – Pennebaker har exempelvis sett en förbättring i studieresultat hos studenter som skriver av sig regelbundet.” (hela markerade texten är ett citat från http://tidningenskriva.se/reportage/skrivskola/2015/11/det-lakande-skrivandet/)

 

Slutsats

Det är inte farligt för hälsan att skriva. Om det är positivt för hälsan varierar och det kan vara svårt att mäta effekten. Den upplevda positiva effekten verkar vara god. Stressnivåer har sänkts och den uppfattade nivån av lycka eller välbefinnande har varit större hos testgrupper som fått skriva texter om tuffa saker till skillnad mot de som fått skriva om harmlösa saker. Så ur ett perspektiv att få de som upplevt otäcka saker finns forskning som visar på att den mentala hälsan förbättras efter att ha skrivit om det.

Det är alltså läkande att skriva. Om du mår bra av det så fortsätt. Om du känner att du vill må bättre så börja. Det kan inte bli sämre i alla fall av att skriva.

Även om du inte är ute efter att må bättre så kan du få glädje av att förbättra ditt skrivande och få bättre organisering av dina tankar och uppgifter. Du kan ocskå få mycket glädje av att dokumentera ditt liv och minnas dina goda oc ibland dåliga minnen.

Vill du förkovra dig i ditt skrivande har jag ett förslag till dig:

 


Skriv dig fri – en tre dagars kurs via e-post – GRATIS

Vill du fördjupa dig i skrivandet så har du chansen att få en TRE DAGARS E-POSTKURS gratis här. Tanken med kursen är att rensa dina tankar, organisera dem och sedan skriva dig mot bättre mående. Anmäl dig här så får du första brevet på en gång, andra brevet imorgon och det sista i övermorgon. Du kan anmäla dig när du vill och göra kursen när du vill. Finns inget krav på närvaro – du bestämmer själv när, var och hur mycket…

Du får även mitt nyhetsbrev då du går med i kursen, vill du inte ha det är det enkelt att avprenumerera genom att klicka på en länk i nyhetsbrevet.

SHOP