Under året som gått har jag lyssnat mycket på marknandsföringspoddar och läst inlägg på olika sociala medier OM sociala medier. Det är spännande att se hur vårt beteende förändras och hur vi kan lära oss att dra nytta av det i ens egna företagande.

Den hysteriska känslan av allt är möjligt på nätet, under tiden då covid höll oss mer hemma, vi blev mer och mer beroende av digitala tjänster och möten är över. Vi har fortfarande covid men vi är inte låsta till hemmet på samma sätt. Vi är inte heller lika automatiskt förtjusta i alla digitala kurser och köper inte vad som helst. Inflationen, krig och mörka spådomar om framtiden håller oss på mattan.

Vi är med andra ord inte lika lätt imponerade. Så vad krävs av oss 2023 för att synas och höras via sociala medier och i vår övriga kommunikation?

Trender för 2023 för att skapa innehåll i sociala medier

Jo – det krävs lite mer för att vi ska stanna i vårt scrollande och sökande. Så ledord för att göra saker på nätet framöver är: video, kreativitet och autentiskt.

Vi tröttnar på det putsade och fixade innehållet i sociala medier. Det är de bilder som det inte går att känna igen sig i som tappar allt mer i värde. AUTENTISKT ska det vara, utan filter och utan skapade stela miljöer. Då gäller det att vara KREATIV och hitta på nya roliga sätt att visa upp sin egen verklighet på. Gärna först och helt unikt så får du snabbat flest visningar på det du skapar. Nackdelen med VIDEO är att det kräver lite mer tid och planering än att ta en stillbild. Om du dock satsar på det autentiska i sina videos behöver det inte blir så omständligt ändå. Så vad ska du hålla reda på under 2023?

Tiktokifieringen

Det är inte längre bara vad ens vänner och familj lägger ut på på sociala medier som vi vill se nu. Utan det är mer fokus på underhållning och/eller bli utbildad. Då stannar man i evigheter på plattformarna och det vill de såklart. Instagrams algoritm kommer bli mer lik TikTok:s än vad den redan är nu. Det påverkar dock mest hur du ska HITTA fler följare och få plattformarna att DELA vidare ens material.

Vill du ge dina existerande följare värde så är det viktigt att fortsätta ge dem det som de blev din följare för från början. Börjar du att bara göra tiktokiga korta underhållande filmer utan koppling till vad du erbjuder egentligen så blir det ju inte bra ändå. Då får inte besökarna det som de gillade dig för. Blanda och stirra dig inte blind på vad som du tror är en trend som måste följas…

Instagram & Tiktok blir som sökmotor

49% söker via Google, 44% via sociala medier och trenden är att vi allt mindre bryr oss om googles recensioner när vi väljer restaurang eller ska köpa något och vi söker allt färre gånger på google. Dessutom är den SEO du får från Tiktok och instagram viktig för att googles robotar läser av dina videos och påverkar hur du syns på viktiga ämnen som du skriver eller säljer varor om när någon till slut söker via google.

Så för att framförallt de yngre ska hitta dig behöver du finnas på sociala medier för det är där de söker sin information mer och mer.

Skapa färre antal men med mer vettigt innehåll

Tack vare att vi allihopa blivit lite mer mogna (?!) när det kommer till användningen av sociala medier och att vi ser det som en arena där vi hämtar information och blir utbildade inte bara underhållna så behövs mer VETTIGT och genomtänkt material att lägga ut på dina sociala medier.

Vi styrs allt mer av INTRESSEN och allt mindre av RELATIONER när vi ser på innehåll på nätet. Det gäller då att ha bra material att lägga ut på nätet och inte bara lägga ut saker bara för att. Så om du har varit stressad av att behöva skapa mer innehåll så kan du lugn dig – bara du har BRA innehåll kommer det att hittas ändå.

Den längre textens nya vår

Eftersom vi vill bli utbildade också och blir lite trötta på de korta videos som hela tiden flimmrar förbi kan den längre texten få en återfödelse. Bloggen och nyhetsbreven exempelvis. Där går det att vara autentisk och att få skriva och berätta på riktigt vad man menar. Inte bara en liten snutt här och där som i sociala medier. En plattform som lever på det är Substack som är en plattform för nyhetsbrev men är lite av en blandning av blogg också. Den är extremt lätt att använda men har sina begränsningar av samma anldening då den inte har så mycket extra funktioner. Jag läser några nyhetsbrev på substack men tror inte jag kommer att publicera något där. Fast vem vet…

Web3, Metaverse, NTF

Kan inte bry mig mindre men lär vara det som det snackas om – att slänga ett getöga på det är nog behövligt för att ha lite koll på det under 2023. Då blir det inte som en överraskning när alla sociala medier övergår till någon slags ny dimension och vi är avatarer hela tiden på nätet.

Lär dig mer: Här har jag hämtat en del av informationen Digitalsnack som har en bra pod och webbsida om just sociala medier.

Behöver du hjälp med din DIGITALA NÄRVARO?

Vad kan jag hjälpa dig med:

  • skapa innehåll i dina sociala medier
  • starta upp sociala medier
  • ge din webbplats i wordpress en uppdatering
  • Göra menyer, prislistor osv eller mallar till dem

Hör gärna av dig ifall du känner att du kan behöva lite hjälp. Läs mer här!

Rekommenderade inlägg