Bli mentalt stark i 5 steg – eller rättare sagt starkare

Personlig utveckling
mentalt stark i fem steg

Bli mentalt starkare i fem steg – det låter ju som en toppenbra grej. Det upptäckte jag då jag frågade mig: Hur gör de som verkar stå pall för allt och som klarar sig igenom kris efter kris?
Är de superhjältar?
Ja en del av dem är nog det men hur gör de som är vanliga människor – det undrar jag. Några svar har jag listat ut efter att ha gjort lite efterforskningar och hittat råd från proffs i ämnet och här kommer en lista på några av råden jag upptäckt för att bli allt mer mentalt stark.

mentalt stark i fem steg

 

Mental styrka är något annat än att verka oberörd. De här superhjältarna i filmer som tar slag efter slag med orubblig min och sedan lyckas ta rätt beslut och vara överdrivet fantastiska och rädda världen behöver inte vara mentalt starka. De har kontroll men till vilket pris – undertrycker dem och låtsas inte om vad de känner – då har de ingen mental styrka för då har de inte kontakt med sina känslor och har stängt av istället.

Att vara mentalt stark betyder inte att du saknar känslor snarare krävs det att du är medveten om dem MEN du använder den kunskapen för att veta hur du bäst ska kunna svara på dem med ett sunt agerande. Mental styrka handlar om att acceptera dina känslor men utan att låta dem kontrollera dig.

Men hur ska det gå till?

Klicka nedan och läs


Vad undviker en mentalt stark person att göra?

  1. Slösa tid på att ömka sig själva
  2. Ge bort makten över sig själva – låter inte andra få dem att känna sig dåliga
  3. Vara rädd för förändring
  4. Slösa energi på sådant de inte kan förändra
  5. Bryr sig om att göra andra ständigt till lags
  6. Älta det förgångna
  7. Göra samma misstag om och om igen
  8. Ogilla andra personers lycka
  9. Ge upp när de misslyckas
  10. Förvänta sig snabba resultat
  11. Vara rädd för att ta risker
  12. Rygga för att vara ensam
  13. Känna att världen är skyldiga dem något

 

kreativa tankar mentalt stark

 

5 effektiva övningar för att öka din mentala styrka

Det handlar inte bara om en stark vilja utan även om hårt arbete och uthållighet för att nå fram till att öva upp ens egen mentala styrka.

 

mentalt stark mind map

 

1.Utvärdera det du tror på / dina kärnvärden

Vad är kärnan i det du tror på – det som du tänker på när du vaknar eller när du varvar ner efter dagens aktiviteter är vadå? Dina huvudsakliga mål eller det som du tycker är självklart för dig utvecklas med åren och förändras. Frågan är om du har koll på hur du har förändrats och om det du tror på har hunnit hänga med? Identifiera och utvärdera det du tror på – du vill ju ha bra saker som blir dina självuppfyllande profetior – inte dåliga!

Om du tror att du inte är värd något bättre så letar du inte reda på det som är bra och du missar fina tillfällen att få något ännu bättre – du uppfyller därmed det du tror på – att du inte är värd något bättre och alltså får du inget bra.

Det kan vara svårt att hitta kärnan för du måste följa efter känslan och nysta upp var den kommer ifrån. Du måste se bakom dina tankar och upptäcka vad du känner för att hitta kärnan. Flummigt, mja, lite kanske.

 

2.Utöka din mentala energi klokt

Om du använder en massa energi till att oroa dig över saker du inte har kontroll över tar din energi slut snabbt. Du kan spara din mentala energi för saker du kan ändra som att sätta mål eller lösa problem du har framför dig. Istället för att oroa dig för vädret som du inte kan styra så förbered dig på värsta tänkbara vädret så slipper du oroa dig för det – du vet att du klarar det.

 

3.Ersätt negativa tankar med produktiva sådana istället

Tänker du ”jag kan aldrig göra något rätt” så tar den tanken energi från dig och bäst är att ersätta den med något mer produktivt – något som tar dig framåt istället och gör dig mer mentalt stark. Du behöver inte byta ut den mot något som är överdrivet positivt men lite mindre negativt i varje fall  som ”jag har en del svagheter men även många styrkor”

 

4.Öva på att tåla obehag

Du kommer inte att slippa känslor eller jobbiga upplevelser bara för att du blir mer mentalt stark utan du har istället övat upp dig att tåla dem bättre. Den mentala styrkan betyder att du kan hitta bra sätt att svara på obehag och vet hur du ska handskas med dem då de dyker upp.

Att känna obehag är något du måste komma över för att våga testa nya saker och det blir lättare att tåla med träning. Öva på att bli den person du vill vara. Vill du våga tala inför en stor folksamling så gäller det att öva och komma över den första obehagliga känslan för att lära dig att tåla obehag och överleva.

 

5.Reflektera dagligen över dina framsteg

Fråga dig själv på slutet av dagen vad du har lärt dig om dig själv, dina tankar, känslor och beteende. Fundera över vad du gärna vill uppleva och uppnå dagen därpå.

Dagens stressiga samhälle kräver en stund av lugn och ro för att låta dig växa och hitta din mentala styrka. Ta dig tid att tyst gå igenom din dag och se hur många bra saker du gjort och vilka dåliga val som du kan göra bättre nästa dag.

Låt dig se din utveckling att bli mentalt stark.

 


 

Hur har jag hittat denna information och är den säker och vettig?

 

Jag brukar en gång per år tycka att jag är värdelös och det är minst sagt besvärligt för mig själv och alla som har oturen att vara när mig då. För att slippa åka berg- och dalbana ner i avgrunden har jag bestämt mig för att bli mer mentalt stark och ett sätt är att leta reda på kloka människor som lär mig hur jag kan tänka för att stärka mig. På nätet finns massor av smarta ställen att få råd från och efter ha letat runt så har jag hittat några platser som ger mig massor av goda råd. Dessa sammanställer jag och skriver blogginlägg om mest för att jag inte ska tappa bort dem men om du också kan ha nytta av dem så vore det ju verkligen toppen. Jag är ingen specialist på psyket och jag har inte alla svar. Det jag tycker fungerar för mig kanske inte alls är din grej.

Mår du verkligen dåligt så sök professionell hjälp via sjukvården eller be om hjälp av någon du litar på som kan hjälpa dig att hitta en terapeut, psykolog, präst, sjuksköterska eller någon annan som har erfarenhet och kunskap att hjälpa dig. Du ska inte behöva må dåligt.

 

Källor:

13 saker mentalt starka undviker

Change core beliefs

How to change your core beliefs

Använd din hjärna effektivt

Så blir du mentalt stark

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Previous Story
Next Story

You Might Also Like