Deprecated: Hook custom_css_loaded is deprecated since version jetpack-13.5! Use WordPress Custom CSS instead. Jetpack stöder inte längre anpassad CSS. Läs WordPress.org-dokumentationen för att lära dig hur du tillämpar anpassade stilar på din webbplats: https://wordpress.org/documentation/article/styles-overview/#applying-custom-css in /customers/6/6/1/floweret.se/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6078 Dumpa söndagsångest - planera på torsdagen! - floweret.se

Slipp söndagsångesten genom att planera veckan redan på torsdag – eller vilken veckodag du vill faktiskt – så har du hela helgen ledig på riktigt!

Nu jobbar vi ju inte strikt måndag till fredag allihopa utan vi har alla olika vardagar som vi fokuserar på. Jag jobbar ofta helg men det ger ett lugn även inför en jobbhelg att jag vet att veckan redan är planerad. Om du börjar veckan på måndagen med att dra fram allt du borde göra och bli helt utmattad av att bara tänka på det blir det ju ingen bra start. Lätt att ge upp och slösurfa på telefonen istället för att slippa obehaget.

Tänk om du på måndag morgon redan har en plan för dagen och att du lugnt kan tuffa på och vet vad som räcker och passar dig. Därför är det bra att planera veckan redan innan den startat – mer lugn och ro!

Jag vill vara spontan – inte trist & inrutad!

En bra vecka är när en oväntad händelse inte kastar omkull allt – utan du har tid och plats för att ta hand om det. Om du har en bra grund att stå på kan du vara mer flexibel och våga vara spontan utan trista konsekvenser.

Så en bra plan gör dig mer spontan och kul. Faktiskt.

Hur kan du göra det då?

Lär dig de 3 enkla stegen för ett bra möte med dig själv:

  • Upptäck dina segrar – stora som små – och fira dem
  • Hitta det du inte gjorde 
  • Planera för en schysst nästa vecka

Dina segrar

Du åstadkommer förmodligen mycket mer varje vecka än du tror att du gör. Om du är som jag och så tenderar du att vara mycket hård mot dig själv eller känner att du inte gör tillräckligt, då är detta steg väldigt ​​viktigt. Lista ut VARJE prestation du kan tänka dig från den senaste veckan. Små eller stora, de bör noteras på den här listan. Om du har svårt att komma ihåg, dela upp det i alla områden i ditt liv; ekonomi, karriär, relationer, hälsa, socialt, andligt osv.  Att du har hört av dig till någon du inte pratat med på länge, du har sparat pengar på ditt sparkonto, hittat en borttappad grej osv

Det du inte gjorde

Därefter ska du undersöka vad som inte hände och hur du kan förbättra det. Det här är viktigt så att du kan ta reda på om du skjuter upp dessa saker eller om du behöver ta bort/delegera dem.

Jag tittar på mitt schema och mina mål från veckan och skriver ner allt jag inte kommit fram till. Sedan prioriterar jag och schemalägger de sakerna igen ifall jag känner att de är något jag verkligen borde få gjort.

Förra veckan tränade jag inte alls. Jag lade till nu att på måndag, onsdag och torsdag, 3 dagar då jag vill träna och har lagt in rolig träning så den blir kul att göra och på måndag är det en kort sejour. Bara 15 min för jag vet att om den känns för stor och tuff kommer jag hoppa över den…och de andra två också – det var vad som hände förra veckan…

Andra saker som jag inte gjort tog jag bort helt, de verkade inte vara lika viktiga som jag först trodde.

Planera nästa vecka

Nu börjar det roliga. Du har tagit bort det som du trodde var viktigt men du varken gjorde eller prioriterar och du har satt upp det du missade men vill göra på planen. Nu ska du se över din kalender och kolla ifall det var några viktiga möten tex läkartider eller jobbmöten som ska göras. Lägg in tomma ytor i din plan – minutplanera inte varje dag. Dels för att du då kan få plats med oväntade saker och för att du behöver ha luft i ditt liv också. Ta micropauser eller långa pauser – du blir mer effektiv ifall du gör så!

Här kan du göra det på SÅ många sätt – har haft en bullet journal men blev inte kompis med det medan nu gör jag min planering i TODOIST.

Alla möjliga verktyg finns och de har alla sina för och nackdelar tex Googles kalender är ju väldigt poppis och användbar.

Jag har även min planering på papper först och har länge använt mina egna veckoplaner som du kan hitta HÄR

Poängen med att planera

Poängen med detta veckomöte är att utvärdera vad och hur du kan förbättra dig själv – för att du ska ha en så bra vecka som möjligt. Nyckeln till detta steg är att bestämma vilka förändringar du behöver göra för att nå de mål du har. Om du har några mål som du har satt upp för dig själv är det bra att jobba för att nå dem. Du blir så stolt varje gång du kommer närmare dem.

Har du inga mål utan kallar dem något annat tex målsättningar, önskningar, intentioner eller något annat så är det dit du strävar i alla fall. Har du inget av den sorten kanske du har något undermedvetet mål som ligger och skaver och ger dig dåligt samvete, Upp med sådana till ytan för det är inte någon mening att ha osynliga mål som bara sänker dig och din motivation. Ge dig roliga och uppnåeliga mål istället!

Om att sätta mål för livet är ett så stort ämne att det kan jag fylla massor av blogginlägg med så det tar jag inte upp nu men:

Bild av Charlotte May

Långsiktig strategi för lugn och kreativitet

För att kunna planera en bra vecka är det bra att ha koll på vad du tycker och vad du verkligen vill göra. Annars kan det bli rätt tomma mål och ostrukturerat jobb som till slut inte leder dit du vill. 

Är du fast i samma rutiner och tänk om dig själv?

Känns det lite som du inte kommer vidare utan lever samma år igen och igen?

Då kan den här skrivboken med 31 punkter att hjälpa dig skaka om och starta om dina tankar. Du får här chansen att tänka om och bli mer omtänksam om dig själv och andra genom att reflektera och upptäcka vad som du tycker är viktigt.

När du beställer den här boken får du en PDF-fil med 38 sidor som du kan skriva ut på din skrivare och fylla i.

Vad innehåller boken?

Den här boken kommer som en PDF-fil som du kan ladda hem och läsa i din telefon, dator eller annan skärm eller skriva ut på papper.

Den har en utskriftvänlig design med svartvita sidor för ditt skrivande och bara en färgglad framsida som du kan välja bort ifall du vill spara på ditt bläck.

Den innehåller 31 sidor med en halva som är linjerad och en halva med frågor och tankeväckande citat och text.

Boken kan användas som en skrivbok under en månad då du skriver en sida om dagen eller som en arbetsbok du tar fram då och då när du behöver.

När du skriver och får ner dina tankar på papper händer det mer saker än vad man först tror;

Att skriva inspirerar till djupare tankegångar som tar dig längre än första intrycket eller det du vanligen tror bara för att du är van vid det.

Att skriva ner dina idéer gör att du kan utvärdera dem. Kolla om de varit framgångsrika dvs om de leder dig någonstans eller inte.

Att skriva ökar din förmåga att förklara något svårt, så du bättre kan förstå dig själv…

Det här är bara TRE av alla bra saker som kommer ur att skriva. Det är inte något som jag bara hittar på; utan att skriva är en etablerad metod att bearbeta sorg, ilska, skam med mera i flertalet terapier.

Boken är det verktyg jag själv använder då jag behöver ge mig själv en chans till att tänka nytt och göra en omstart. Den här boken handlar helt enkelt om att ge dig struktur för att ta hand om dig själv.

Den kommer inte att göra dig varken lycklig eller lösa dina problem bara för att du köper den. Den ger dig istället möjligheten att tänka igenom dina val och vad du egentligen håller på med så du kan ta de bästa möjliga besluten i ditt liv. Att det sedan kan leda till goda kedjehändelser i ditt liv är däremot inte omöjligt för det är vad den har hjälpt mig med.

En favoritsida ser du på en av bilderna och det är ”utmana dina negativa tankar” och en annan handlar om ”Hur viktigt är det att ha rätt?”. De två sidorna har nog gett mig de största AHA-upplevelserna.

SÅ lycka till med ditt möte med dig själv och att planera nästa vecka så den blir din bästa vecka hittills!

Bild av Karolina Grabowska överst på sidan

Rekommenderade inlägg