Butiksdöden i stad och på landet

Blandat
butiksdöden

Städer har tillräckligt många innevånare för att olika typer av specialiserade butiker kan överleva det vill säga ett bageri, en tygaffär och en skoaffär kan överleva utan att behöva vara en och samma butik med ett brett sortiment istället. Numera har köplademönstret gjort att även i städerna går de små butikerna omkull. Det finns inte tillräckligt intresse att handla i lilla boutiqen då H&M och Lindex ute i köpcentret redan fått halva lönen. Ute i gleaste bygd kämpar de små butikerna med sin överlevnad också fastän de både är ombud för systembolag och post.

Ajajaj stadens fina kärna håller på att dö liksom lilla söta samhället ute på landsorten. Ajajdå.

butiksdöden

 Utsatta företagare på glesbygden

I den trevliga tidningen ”Lokaltidningen” går det att läsa idag om hur Marie Svensson Sjödin stänger sin ICA-butik i byn Malgovik utanför Vilhelmina. Hon har försökt sälja butiken som går med vinst i flera år men trots att det funnits köpare har inte affären kunnat byta ägare. Detta på grund av att bankerna ser det som en för riskfylld affär och att ICA gärna ser en chans att slippa ännu en liten butik och kan låta bli att erbjuda ny ägare ett avtal om leverans av varor.

I Dorotea var det debatt mellan storbanker och företagare om hur den försämrade service i glesbygden drabbar lokala företagare. Det är svårt att få lån för företagare och det är svårt att bli av med kontanter som man får in och det är stora summor som går till hantering av kort för en företagare idag. Det är svårt att få gehör för att små företag ska få en rimlig chans att överleva medan bankerna får stora vinster år efter år.

Det känns underligt.

Köpcentrums vara eller icke vara

Då jag pluggade kulturgeografi, eller samhällsgeografi som det också heter, skrev jag på en uppsats om hur köpcentrum förändrar stadsbilden. Det var nästan 20 år sedan – jösses – och hade då upprörda samtal med olika forskare och statliga utredare i frågan som sa jaja det är så det är. Jag kände oro och undrade hur vi skulle kunna ändra på det men det fanns inget intresse att ta i det.

Nu ser vi verkligen hur denna trend har på riktigt börjat förvandla även Europas städer såsom de amerikanska redan har fått uppleva. Vi kör bil ut till en stormarknad, kör hem och lastar in grejorna och går till den lokala kiosken och köper en liter mjölk en gång i veckan då den tagit slut. Sedan när kiosken slår igen så gnäller vi. Så har det länge varit på landsbygden. Inga kedjor vill ha butik i en liten håla utan alla vill vara i stora staden. Fastän många är lojala och handlar hos sin lokala handlare så kan inte de gå runt riktigt då de har inköpspriser som är högre än vad konsumenter betalar i kassan på stormarknaden. Efterfrågan och utbud – marknaden styr – jomenvisst.

Nu vill kedjorna inte vara i stora staden de vill vara i köpladan utanför istället med gratis parkering och clowner som målar barnens ansikten medan föräldrarna köper billiga t-tröjor sydda i Bangladesh och storpack av bacon som de sedan slänger den tredje förpackningen av för den var ju ändå så billig och vi ska ju dit nästa lördag igen och köpa flera.

Panik. Pinsamt. Fina staden blir som fåniga landsorten – tom på butiker. Tom på flanerande personer för de är alla inomhus i köpcentret vars rena golv inte smutsar ner kläderna på de små som kryper och fikar man inne så slipper man regn. Praktiskt. Å så är det ju så smidigt. Billigt och gratis :)

Tappar staden snart sitt syfte? Om vi kan bo var vi vill och jobba via datorn, köpa via datorn och i köpladorna så varför ska vi in i staden? Om staden inte har något annat att ge oss eller?

Denna trend kanske är början på en ny typ av stad och ny typ av förort och ny typ av tätortsnära landsbygd och glesbygd?! Vi på landet kanske inte ska gråta över stadens förfall eller ska vi det – vad är det för typ av samhälle, stad, bygd och handel vi helst önskar oss? Eftersom vi hellre flanerar i köpladan än i stadskärnan kanske vi ska kultminnesförklara staden och flytta ut på landet och ha köplador och jobblador med snabbtåg emellan och femfiliga motorvägar så vi snabbt kan ta oss mellan de olika delarna. Staden som koncept med boende, affärer och jobb nära är väl på väg bort – eller?

Det var ju en så viktig sak, staden, med sin ekologiska stil med butik, boende och arbete nära och tätt inpå. Fast om vi bygger bort affärerna så blir det inte så eko att bo i staden längre.

 

Butiksdöden betyder köpcenterdöden i USA

I USA har den nya generationen börjat köpa innerstadslägenheter och vill bo trångt i stan och inte ute i fina villan i förort. Snart vänder vågen dit igen för vi gillar vad USA gillar. Köpcenter lockar inte längre och står tomma.

– Bilismen och en rad andra faktorer skapade en stor tillväxt i förorterna. Köpcentren fyllde ett behov. Men demografi och konsumtionsmönster förändras, och i dag är vi på väg tillbaka till stadskärnorna. Det är lite av samma utveckling som europeerna har haft under en period – att skapa centralt belägna samlingsplatser, säger David Dochter, vd för Cushman & Wakefield Retail Services.

 

I Sverige har vi kanske sett kulmen på köpcenterfrossan. Det finns center i landet som också har svårt att få butiker till sina lokaler. Vi har möjligen nått till en överetablering snart för jag förundras över hur mycket vi klarar av att handla i landet. Dels att vi har tid och dels att vi har råd. Vid vilken tid som helst finns det bilar på parkeringen och kundvagnar i rörelse på dessa stormarknader – ja förutom mitt i natten då är det andra rörelser ute.

Hur många nya duschdraperier behöver vi ha per år?

 

Kunderna gör jobbet åt handlarna.

Det är frågan, var är vi på väg med vårt köpbetende?

Är vi trogna anhängare av USA-modellen så ska vi snart överge köpladorna och vända blicken till lilla butiken om hörnet igen. Kan vi ha en chans att få gårdsbutiker att överleva, kan vi ha en chans att köpa mjölk och morötter i min by i framtiden eller blir det via nätet vi får torrmjölk?

En sak är säker vi kan inte bara förlita oss på marknaden eller konsumenterna att leda vårt samhälle åt det håll vi helst önskar. Vår kära marknad är alltid vinklad åt något håll – det finns alltid hinder och regler som gör att den fria marknaden är satt ur spel – och konsumenter är som får (ja jag med) vi låter oss luras att tro vi är smarta medan vi luras att göra jobbet åt handlarna.

Vi kör bilen ut till affären så gossisterna inte behöver köra ut varorna till flera små – ICA kan slå igen små butiker liksom Coop utan att det gör ont i kassan för kunderna kör ju redan till stormarknaderna- och väl där så behöver inte handlarna anställa kassörskor heller. Vi scannar in varorna och tar betalt av oss själva – så det blir grymt billigt för säljaren. Sedan tar vi vår vagn och kör tillbaka den till kundvagnsstället så ingen annan behöver göra det och få en lön. På väg ut köper vi fem korvar för fem spänn och känner oss så smarta. Då behöver vi ju varken laga maten eller stödja den lilla korvkiosken där hemma för hallå den är ju dyr i jämförelse.

Jag är inget helgon. Jag handlar i stormarknaden och får ihop en kundvagn med liggunderlag, legopaket och handdukar fastän jag bara skulle ha broccoli och vetemjöl egentligen. Jag luras att handla och hjälper till med BNP och skuldsättningen ;) Vi behöver mer än bara goda viljan hos enstaka kunder och handelns driv att sälja.

Vad vi behöver är en politisk vilja – som vill ha kvar en blandad flora av affärer och typer av bygd. Vi kan ha konstgjord andning eller så kan vi verkligen låta hela landet leva. Att tro att vi kan ordna allt genom att centralisera och rationalisera är bara en lögn.

Vi måste få bättre förutsättningar att driva företag på landet där inga kontanter får vara längre och dit kortmaskinerna kämpar att få kontakt med omvärlden. Vi måste få hjälp att slippa bilberoende även om man bor i en stad – vi bygger bort det bästa med staden – närheten till alla B:na (bostad – butik – b… hm jobbet inget B rackarns)

Både stad och land behöver hjälp med att få behålla det fina, att få chansen att bo och leva som man vill och kunna slippa handla i köplador med tusen saker men  sällan större variation på varumärken eller utbud… låt närbutiken och gårdsbutiken få en chans… för stormarknaden kommer vi att ledsna på snart ändå… låt oss inte bygga bort det vi gillar för vår snålhet och köpberoendes skull…

Källor och läs mer:

http://www.svt.se/nyheter/varlden/kopcenter-lockar-inte-langre

http://www.expressen.se/gt/spoklikt-tomt-inne-i-nybyggda-kopcentret/

http://www.dn.se/ekonomi/tuff-framtid-vantar-landets-kopcentrum/

http://www.dagenshandel.se/nyheter/upplevelsen-framtidsnyckeln-kopcentrum/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Föregående story
Nästa story

You Might Also Like